خوش آمدید

ورود / / ثبت نام

قیمت هر عدد مغز پسته به هزار و ۷۰۰ تومان رسید

Translate:

پنج شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
در حالی‌ که سهم ایران از بازار جهانی پسته به‌ میزان بی‌سابقه‌ای کاهش یافته و به زیر ۱۸ درصد رسیده، مصرف داخلی آن نیز در پی افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها کاهش یافته، تا آنجا که گزارش‌ها نشان می‌دهد میانگین مصرف سالانه پسته برای هر ایرانی زیر یک کیلو است.

بر مبنای گزارش سایت اقتصادی تجارت‌نیوز، در حال حاضر یک کیلو پسته شور بسته‌بندی دست‌کم یک میلیون و ۷۸۴ هزار تومان قیمت دارد؛ این به معنای این است که بهای هر دانه پسته تقریبا به هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد.

نوسان‌ نرخ دلار، تصاعدی افزایش یافته است. فعالان بازار پسته نیز بارها گفته‌اند که قیمت این محصول با نرخ دلار تغییر می‌کند.

قیمت‌های میلیونی انواع پسته این محصول مغذی را از سبد خرید بسیاری از ایرانیان حذف یا آن را محدود کرده است؛ با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازار خارجی آن نیز اوضاع خوبی ندارد؛ به‌ طوری‌ که انحصار بازار پسته حالا دیگر از دست ایران خارج شده و صادرات آن به‌شدت کاهش یافته است.

پسته در کنار زعفران و فرش، مهم‌ترین کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران‌اند که صادراتشان افزایش درآمدهای غیرنفتی را به دنبال دارد. با این حال در نتیجه مدیریت ناکارآمد دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی، هر سه محصول طی سال‌های اخیر موقعیتشان را در بازارهای جهانی از دست داده‌اند و تولید داخلی آن‌ها نیز با چالش‌هایی مواجه شده است.

ارسال دیدگاه:   

دیدگاهتان را بنویسید

Under Construction

“We are improving our website to offer the best experience for our growing community.”